Learning How to Learn: Powerful mental tools to help you master tough subjects — один из самых популярных курсов на курсере и, возможно, самый известный из курсов про то, как учиться.

Курс создан на базе университетов McMaster University и University of California San Diego. Ведут его милые профессора Barbara Oakley, Terry Sejnowski.

Проходится курс очень быстро и просто, материал на самом деле простой и наглядный. Нет чрезмерного погружения в ненужные детали. Советую для ознакомления буквально всем.

Ключевые идеи

  • Мозг работает в двух режимах:
    • сфокусированный (концентрация, поток)
    • рассеяный (переключение от задачи; мозг как бы работает над ней в фоне, например, во время прогулки или в душе)
  • Между обоими режимами надо переключаться
  • Рабочая память содержит в среднем 4 слота
  • Способствует запоминанию:
    • здоровый сон + повторение материала перед сном
    • делать и пробовать, а не только читать
    • работать с материалом: подчеркивать, выделять
    • распределять обучение во времени
    • заниматься спортом
    • разбивать материал на кусочки, затем постепенно объединять в общую картинку через паттерны
    • проверять себя (тесты, пересказ + со сменой локации)
    • делать ошибки
    • рисовать картинки
    • включать все чувства
    • проговаривать
    • писать от руки
    • создавать метафоры и аналогии
    • специальные техники, например, memory palace
  • Важные нейромедиаторы:
    • ацетилхолин — память, обучение, внимание
    • дофамин — активирует мозг; среди прочего играет большую роль в обучение через награду (reward learning); но благодаря ему мы так легко подсаживаемся на всякую хрень типа листания ленты соц.сетей
    • серотонин — притормаживает мозг; «гормон счастья»; прозак содержит серотонин, чтобы бороться с депрессией
    • кортизол — гормон стресса; выделяется больше с утра, меньше вечером
  • Все нейромедиаторы нужны, нельзя сказать, что дофамин плохой, а серотонин хороший. Но плохо то, что выделения нейромедиаторов мы не контролируем, мозг в некотором смысле тупой, поэтому наши реакции нас же подставляют.
  • Концентрироваться на наиболее сложных проблемах в рамках темы
  • Избегать фиксации мышления, некоторые привычные идей надо «развидеть»
  • Концепции и кусочки знания (chunks) из одной сферы можно трансферить в другие, более того полезно иногда переключаться между темами
  • Прокрастинация: как быть
    • использовать Помодоро
    • продвигаться небольшими шагами
    • про цикл привычки
      • cue -> routine -> reward -> belief
      • cue можно убирать
      • в идеале надо подменять routine, на это нужны усилия
    • фокусироваться на процессе
    • желательно сначала справляться с самыми неприятными задачами
    • чтобы преодолеть блок можно взять мелкую простую задачу
    • но лучше переключаться со слолжных на простые
    • не надо чувствовать вину за заслуженную награду
  • Без гиппокампа мы бы ничего не запоминали.
  • Про префронтальную кору
    • по сути делает нас осознанным человеком
    • отвечает за сложный анализ, социальное поведение, принятие решений, планирование
    • при этом тратит дофига энергии и быстро выдыхается
  • Смена мышления ведёт к изменениям в жизни
  • Надо обращать внимание на дыхание
  • Синдром самозванца — реальная проблема, поэтому не стоит завидовать тем, кто кажется лучше вас. Сравнивайте себя с собой вчерашним и будет дзен.

Конспект

week 1

  • Focused vs Diffused modes
  • Pomodorro
  • Working memory (4 slots) vs Long-term memory (storage)
  • Spaced repetition (repetition through days is more efficient than repetition through one evening)
  • enough sleep
  • revise before sleep
  • learning by doing
    • active engagement is more efficient than just listening
  • multitasking is not doing things at the same time, it’s switching between several things
  • being in creative environment
  • a lot of success in life is passion and persistence
  • different perspectives
  • exercise helps
  • mind map for key ideas
  • vomiting ideas on the paper

week 2

  • chunking
  • patterns
  • worked-out examples
  • understand = do it yourself
  • bottom up learning (chunking)
  • top down learning (big picture)
  • making chunks = focused attention + understanding + practice
  • recall — after reading look away and try to recall; mental retrieving of the key ideas (it’s better than rereading and concept mapping)
  • illusions of competence
  • highlight and underline
  • test yourself on whatever you’re learning
  • make mistakes
  • recall outside your usual place of study
  • neuromodulators
    • acetylcholine — focused learning and attention
    • dopamine — reward learning (basal ganglia)
    • serotonin — social (prozac increase serotonin to beat depression)
  • week-long reading periods
  • library of chunks
  • transfer — chunks from one field can help in other fields
  • sequential reasoning (step by step)
  • holistic (intuition; global)
  • law of serendipity: lady luck favors the one who tries
  • overlearning — can produce automaticity, but sometimes can be a waste especially in one session; better use subsequent sessions; repeating something you know well is easy -> illusion of competence
  • deliberate practice — focusing on more difficult topics
  • einstellung (=mindset) — known idea may prevent good solution to be found (metaphor = installing a roadblock)
  • sometimes you need to unlearn old concepts
  • interleaving — practicing jumping and back between problems and situations that require different technics and strategies (develop new connections between chunks)
  • don’t become entrenched in one discipline
  • chunks are better build with (summary):
    • focused attention
    • understanding
    • practice
    • recall
    • transfer
    • interleave
    • test yourself
    • minimize highlighting
    • making mistakes
    • use deliberate practice

week 3

  • procrastination and handling it
    • the pomodoro
    • zombie responses — make here and now better
    • will power is hard to come by (not working so well)
    • process
      1. unhappy feeling
      2. you funnel your attention onto a more pleasant task
      3. fell happy (temprarily)
    • similar to addiction and bad habits
    • devising irrational excuses
    • tiny doses of “arsenic” to become immune slowly
    • zombie mode (you don’t have to think while you perform a habit)
    • habit
      • the cue (launches zombie mode)
      • the routine (zombie mode itself)
      • the reward (immediate pleasure)
      • the belief (habits have power because you believe in them)
    • it’s ok to start with negative feelings
    • quit wasting time — you’ll feel better soon
    • focus on process not product (for example: I’m gonna spent 20 minutes working) —> habbit
    • best effort for short period
    • the only place where you need will power is to change the reaction to a cue
    • the cue
      • location
      • time how you feel
      • reactions
    • the routine — rewiring
      • plan — choose place, time, setting
    • the reward
      • provide yourself with reward without guilt
      • bigger for bigger achievements
      • setting exact time helps
    • the belief
      • in you system
      • new community
    • weekly list of key tasks
    • daily tasks list (reasonable) — write the evening before (helps subconscious)
    • plan your quitting time (goal finishtime)
    • eat your frogs first in the morning
    • recall
      • keep a planer journal
      • commit to routines and tasks each day
      • small challenges
      • delay rewards until finishing the task
      • watch for procrastination cues
      • gain trust in your new system
      • have back up plans for when still procrastinating
      • frogs first
  • memory
    • images helps like a lot
    • all senses help
    • from working -> long-term
      • memorable
      • repeated
        • writing and saying — good
        • hand-writing
      • flash-cards
        • anki
    • hippocampus — without it you can’t remember new things
      • very important for learning
    • memories are not fixed
    • reconsolidation
      • consolidation (STM -> LTM)
      • reactivation (IS -> AS)
      • that’s why space learning over time is more effective
    • false memories
    • supporting cells — glial cells
      • astrocytes
    • meaningful groups (associations, memory tricks)
      • GRHM
      • numbers — events
      • Some Lovers Try Positions That They Can’t Handle — carple bones of the hand
      • Old People From Texas Eat Spiders — cranial bones
    • memory palace

week 4

  • physical exercise
    • helps neurones survive
  • prefrontal cortex
    • complex analysis
    • social behaviour
    • ability to make decisions
    • ability to plan
  • create a metaphor or analogy — more visual the better
  • no need for genius envy — the imposter syndrome
  • change your thoughts — change your life
  • teamwork
    • “The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.” — Richard Feynman
  • a test checklist
    • did you make a serious effort to understand the text?
    • did you work with classmates on homework problems?
    • did you attempt to outline every homework problem solution?
    • did you participate actively in homework group discussions?
    • did you consult with the instructor?
    • did you understand ALL of your homework problem solutions?
    • did you ask your classmates for explanations of homework problem solutions that weren’t clear to you?
    • A study guide?
    • did you attempt to outline lots of problems solutions quickly?
    • did you go over the study guide and problems with classmates and quiz one another?
    • A review session?
    • did you get a reasonable night sleep before the test?
  • the hard-start — jump to easy technique
    • tackle the easiest problems first (works for some, but can be counterproductive)
    • better: start with the hard ones, but quickly jump to the easy ones (helps to change modes)
    • helps with getting stuck
    • must have self-discipline
  • cortisol — stress
  • change attitude from fear to excitement
  • pay attention to breathing
  • try consciously relax your tongue
  • face your fears — have a plan B for alternative career
  • study hard and then let it go (releases stress)
  • good worry (motivation) and bad worry (sucks energy)
  • does this really makes sense?