Learning How to Learn
Learning How to Learn: Powerful mental tools to help you master tough subjects — один из самых популярных курсов на курсере и, возможно, самый известный из курсов про то, как учиться.
Курс создан на базе университетов McMaster University и University of California San Diego. Ведут его милые профессора Barbara Oakley, Terry Sejnowski.
Проходится курс очень быстро и просто, материал на самом деле простой и наглядный. Нет чрезмерного погружения в ненужные детали. Советую для ознакомления буквально всем.
Ключевые идеи
- Мозг работает в двух режимах:
- сфокусированный (концентрация, поток)
- рассеяный (переключение от задачи; мозг как бы работает над ней в фоне, например, во время прогулки или в душе)
- Между обоими режимами надо переключаться
- Рабочая память содержит в среднем 4 слота
- Способствует запоминанию:
- здоровый сон + повторение материала перед сном
- делать и пробовать, а не только читать
- работать с материалом: подчеркивать, выделять
- распределять обучение во времени
- заниматься спортом
- разбивать материал на кусочки, затем постепенно объединять в общую картинку через паттерны
- проверять себя (тесты, пересказ + со сменой локации)
- делать ошибки
- рисовать картинки
- включать все чувства
- проговаривать
- писать от руки
- создавать метафоры и аналогии
- специальные техники, например, memory palace
- Важные нейромедиаторы:
- ацетилхолин — память, обучение, внимание
- дофамин — активирует мозг; среди прочего играет большую роль в обучение через награду (reward learning); но благодаря ему мы так легко подсаживаемся на всякую хрень типа листания ленты соц.сетей
- серотонин — притормаживает мозг; «гормон счастья»; прозак содержит серотонин, чтобы бороться с депрессией
- кортизол — гормон стресса; выделяется больше с утра, меньше вечером
- Все нейромедиаторы нужны, нельзя сказать, что дофамин плохой, а серотонин хороший. Но плохо то, что выделения нейромедиаторов мы не контролируем, мозг в некотором смысле тупой, поэтому наши реакции нас же подставляют.
- Концентрироваться на наиболее сложных проблемах в рамках темы
- Избегать фиксации мышления, некоторые привычные идей надо «развидеть»
- Концепции и кусочки знания (chunks) из одной сферы можно трансферить в другие, более того полезно иногда переключаться между темами
- Прокрастинация: как быть
- использовать Помодоро
- продвигаться небольшими шагами
- про цикл привычки
- cue -> routine -> reward -> belief
- cue можно убирать
- в идеале надо подменять routine, на это нужны усилия
- фокусироваться на процессе
- желательно сначала справляться с самыми неприятными задачами
- чтобы преодолеть блок можно взять мелкую простую задачу
- но лучше переключаться со слолжных на простые
- не надо чувствовать вину за заслуженную награду
- Без гиппокампа мы бы ничего не запоминали.
- Про префронтальную кору
- по сути делает нас осознанным человеком
- отвечает за сложный анализ, социальное поведение, принятие решений, планирование
- при этом тратит дофига энергии и быстро выдыхается
- Смена мышления ведёт к изменениям в жизни
- Надо обращать внимание на дыхание
- Синдром самозванца — реальная проблема, поэтому не стоит завидовать тем, кто кажется лучше вас. Сравнивайте себя с собой вчерашним и будет дзен.
Конспект
week 1
- Focused vs Diffused modes
- Pomodorro
- Working memory (4 slots) vs Long-term memory (storage)
- Spaced repetition (repetition through days is more efficient than repetition through one evening)
- enough sleep
- revise before sleep
- learning by doing
- active engagement is more efficient than just listening
- multitasking is not doing things at the same time, it’s switching between several things
- being in creative environment
- a lot of success in life is passion and persistence
- different perspectives
- exercise helps
- mind map for key ideas
- vomiting ideas on the paper
week 2
- chunking
- patterns
- worked-out examples
- understand = do it yourself
- bottom up learning (chunking)
- top down learning (big picture)
- making chunks = focused attention + understanding + practice
- recall — after reading look away and try to recall; mental retrieving of the key ideas (it’s better than rereading and concept mapping)
- illusions of competence
- highlight and underline
- test yourself on whatever you’re learning
- make mistakes
- recall outside your usual place of study
- neuromodulators
- acetylcholine — focused learning and attention
- dopamine — reward learning (basal ganglia)
- serotonin — social (prozac increase serotonin to beat depression)
- week-long reading periods
- library of chunks
- transfer — chunks from one field can help in other fields
- sequential reasoning (step by step)
- holistic (intuition; global)
- law of serendipity: lady luck favors the one who tries
- overlearning — can produce automaticity, but sometimes can be a waste especially in one session; better use subsequent sessions; repeating something you know well is easy -> illusion of competence
- deliberate practice — focusing on more difficult topics
- einstellung (=mindset) — known idea may prevent good solution to be found (metaphor = installing a roadblock)
- sometimes you need to unlearn old concepts
- interleaving — practicing jumping and back between problems and situations that require different technics and strategies (develop new connections between chunks)
- don’t become entrenched in one discipline
- chunks are better build with (summary):
- focused attention
- understanding
- practice
- recall
- transfer
- interleave
- test yourself
- minimize highlighting
- making mistakes
- use deliberate practice
week 3
- procrastination and handling it
- the pomodoro
- zombie responses — make here and now better
- will power is hard to come by (not working so well)
- process
- unhappy feeling
- you funnel your attention onto a more pleasant task
- fell happy (temprarily)
- similar to addiction and bad habits
- devising irrational excuses
- tiny doses of “arsenic” to become immune slowly
- zombie mode (you don’t have to think while you perform a habit)
- habit
- the cue (launches zombie mode)
- the routine (zombie mode itself)
- the reward (immediate pleasure)
- the belief (habits have power because you believe in them)
- it’s ok to start with negative feelings
- quit wasting time — you’ll feel better soon
- focus on process not product (for example: I’m gonna spent 20 minutes working) —> habbit
- best effort for short period
- the only place where you need will power is to change the reaction to a cue
- the cue
- location
- time how you feel
- reactions
- the routine — rewiring
- plan — choose place, time, setting
- the reward
- provide yourself with reward without guilt
- bigger for bigger achievements
- setting exact time helps
- the belief
- in you system
- new community
- weekly list of key tasks
- daily tasks list (reasonable) — write the evening before (helps subconscious)
- plan your quitting time (goal finishtime)
- eat your frogs first in the morning
- recall
- keep a planer journal
- commit to routines and tasks each day
- small challenges
- delay rewards until finishing the task
- watch for procrastination cues
- gain trust in your new system
- have back up plans for when still procrastinating
- frogs first
- memory
- images helps like a lot
- all senses help
- from working -> long-term
- memorable
- repeated
- writing and saying — good
- hand-writing
- flash-cards
- anki
- hippocampus — without it you can’t remember new things
- very important for learning
- memories are not fixed
- reconsolidation
- consolidation (STM -> LTM)
- reactivation (IS -> AS)
- that’s why space learning over time is more effective
- false memories
- supporting cells — glial cells
- astrocytes
- meaningful groups (associations, memory tricks)
- GRHM
- numbers — events
- Some Lovers Try Positions That They Can’t Handle — carple bones of the hand
- Old People From Texas Eat Spiders — cranial bones
- memory palace
week 4
- physical exercise
- helps neurones survive
- prefrontal cortex
- complex analysis
- social behaviour
- ability to make decisions
- ability to plan
- create a metaphor or analogy — more visual the better
- no need for genius envy — the imposter syndrome
- change your thoughts — change your life
- teamwork
- “The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.” — Richard Feynman
- a test checklist
- did you make a serious effort to understand the text?
- did you work with classmates on homework problems?
- did you attempt to outline every homework problem solution?
- did you participate actively in homework group discussions?
- did you consult with the instructor?
- did you understand ALL of your homework problem solutions?
- did you ask your classmates for explanations of homework problem solutions that weren’t clear to you?
- A study guide?
- did you attempt to outline lots of problems solutions quickly?
- did you go over the study guide and problems with classmates and quiz one another?
- A review session?
- did you get a reasonable night sleep before the test?
- the hard-start — jump to easy technique
- tackle the easiest problems first (works for some, but can be counterproductive)
- better: start with the hard ones, but quickly jump to the easy ones (helps to change modes)
- helps with getting stuck
- must have self-discipline
- cortisol — stress
- change attitude from fear to excitement
- pay attention to breathing
- try consciously relax your tongue
- face your fears — have a plan B for alternative career
- study hard and then let it go (releases stress)
- good worry (motivation) and bad worry (sucks energy)
- does this really makes sense?